Jak bezboleśnie zmienić biuro rachunkowe?

lis 20, 2015

Wielu właścicieli firm jest niezadowolonych ze swojej księgowości, jednak ze względu na brak doświadczenia oraz strach przed niechcianą „papierologią”, zwleka z reakcją. Brzmi znajomo? Przeniesienie księgowości może przyprawić o zawrót głowy, ale bez obaw – przeczytaj nasz tekst i przekonaj się jak sprawnie zmienić biuro rachunkowe. Z głową!

Jakie mogą być przyczyny zmiany księgowości?

Istnieje wiele powodów, dla których warto zmienić biuro rachunkowe (a nawet należy!). Zainspirowani doświadczeniem naszych Klientów, stworzyliśmy listę najczęstszych powodów przeniesienia księgowości:

Jestem tylko jednym z wielu klientów – nikt nie kojarzy mojej firmy, czuje się lekceważony;

Nie potrafię porozumieć się ze swoją księgową – nie rozumie moich potrzeb;

Wciąż muszę osobiście pojawiać się w ich biurze;

Moje biuro rachunkowe nie reprezentuje mnie przed urzędami;

Moja księgowa wciąż nie daje mi spokoju;

Moje biuro rachunkowe popełnia błędy i źle prowadzi księgowość;

Jeżeli któraś z powyższych sytuacji nie jest Ci obca, nadszedł czas zmienić biuro rachunkowe.
Zmień biuro rachunkowe.
To proste. Załatwimy wszystkie formalności za Ciebie. Skontaktuj się z nami.

Nie taki diabeł straszny, czyli jak zmienić księgowość?

Rzetelny partner to podstawa.

W pierwszej kolejności znajdź rzetelnego i zaufanego partnera. Jak go rozpoznać?

Najprostsze rozwiązania są najlepsze, dlatego najpierw sprawdź opinie o księgowym oraz jego referencje. Nie jest to oczywiście absolutne źródło wiedzy, a niektóre komentarze mogą być krzywdzące lub nieprawdziwe. Pozwoli ci to jednak zorientować się, czy dane biuro rachunkowe jest  warte zaufania oraz w jaki sposób traktuje swoich klientów.

Sprawdzając referencje nowego biura, miej na uwadze cechy, które przeszkadzały ci podczas współpracy z poprzednim księgowym. Dzięki temu będziesz mógł uniknąć ich w przyszłości.

Zwróć uwagę na doświadczenie księgowego. Czy wszyscy mają 20 lat doświadczenia w rachunkowości zarządczej, we wspomaganiu procesów decyzyjnych i rozliczaniu produkcji? Nie? Serdecznie zapraszamy.

Istotny jest również system, na którym pracuje biuro rachunkowe. Powinien być dopasowany do twoich potrzeb i na tyle elastyczny, by mógł rosnąć razem z Tobą. Pamiętaj, że to ty płacisz za współpracę i to księgowy jest dla ciebie, a nie ty dla niego.

Nie pozostawiaj niczego przypadkowi. Sprawdź, czy twoje dane będą bezpieczne w nowym biurze rachunkowym. Dowiedz się, czy obiekt, w którym się znajduje jest chroniony oraz gdzie księgowy trzyma dokumenty swoich klientów. Bezpieczeństwo twoich danych jest najważniejsze.

Wybierając nowe biuro rachunkowe zwróć uwagę czy posiada odpowiednie ubezpieczenie OC. Błędy księgowego mogą cię drogo kosztować, dlatego musisz być absolutnie pewny swojego wyboru. Starlit posiada 5-krotnie wyższą sumę ubezpieczenia od kwoty wymaganej prawnie. Cenimy spokój naszych Klientów.

Ustalcie warunki współpracy.

Wybrałeś nowe biuro rachunkowe? Świetnie! Musisz teraz ustalić kilka bardzo ważnych kwestii, m.in. termin przekazania swoich ksiąg. Najlepszym momentem do rozpoczęcia współpracy jest początek roku, jednak nie ma przeciwwskazań, aby stało się to w ciągu roku obrotowego. Dowiedz się też, czy nowy księgowy wymaga analizy prowadzonej wcześniej księgowości. Większość biur przed przyjęciem klienta chce wiedzieć na czym dokładnie „stoi”.

– kontrola poprawności zaksięgowania dokumentów zakupu, sprzedaży oraz pozostałych (np. wyciągi bankowe, raporty kasowe, listy płac, polecenia księgowania, rozliczenia międzyokresowe kosztów, amortyzacja),

– ewidencja środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz wyposażenia,

– kontrola rozrachunków,

– weryfikacja poprawności kwalifikowania kosztów uzyskania przychodów,

– weryfikacja poprawności kwalifikowania przychodów,

– weryfikacja poprawności ewidencjonowania podatku od towarów i usług należnego i naliczonego (chodzi głównie o terminy, kwoty i deklaracje VAT7),

– kontrola poprawności naliczania składek ZUS, podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT4R) oraz podatku dochodowego od osób prawnych (CIT),

– weryfikacja poprawności sprawozdań finansowych.

Co wykonuje się w ramach weryfikacji?

Pamiętaj, że każde rzetelne biuro powinno szczegółowo określić listę dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia współpracy. Dzięki temu będziesz mógł odpowiednio wcześniej poprosić byłą księgową o ich przygotowanie.- zestawienie obrotów i sald:

– na koniec poprzedniego roku,

– na ostatni zamknięty okres rozliczeniowy – konta syntetyczne i analityczne. – sprawozdanie finansowe za ubiegły rok oraz CIT, – dziennik księgowań za niezamknięty okres, – zapisy na kontach rozrachunkowych, które wykazują saldo, – deklaracje VAT i rejestry VAT:

– od początku roku,

– za ostatni okres rozliczeniowy ubiegłego roku. – informacje dotyczące pracowników:

– teczki akt osobowych dla pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę,

– kopie umów dla pracowników zatrudnionych w oparciu o umowy cywilno-prawne,

– oświadczenia do celów ubezpieczeniowych,
– informacje o nieobecnościach: urlopy/zwolnienia,

– baza z programu Płatnik. Lista dokumentów wymaganych przez Starlit.

Jeszcze tylko chwila…

Wróćmy jeszcze do Twojego starego biura. Przeanalizuj szczegółowo umowę i wszystkie zawarte w niej zapisy. Możesz rozwiązać ją wraz z okresem zakończenia świadczenia usług lub – jeśli to konieczne – za pomocą wypowiedzenia.

Teraz wystarczy już tylko podziękować swojej poprzedniej księgowej za dotychczasową współpracę. Postaraj się rozstać z nią w przyjaznej atmosferze. Być może w przyszłości wasze drogi znowu się skrzyżują, nie ma zatem sensu palić za sobą mostów.

Dobry moment na zmianę biura rachunkowego?

Przekonaj się, jak Starlit pomoże Ci rozwinąć biznes 733 066 344