Pierwszy krok do własnej firmy, cz. 2

mar 6, 2013

Ad. 2. Specjalizacja
Gdy interesujący nas rynek jest przesycony, w poszukiwaniu własnego pomysłu na biznes pomocna może okazać się specjalizacja. Wówczas wybieramy bardzo wąski zakres, w którym będziemy działać.

Przy takiej metodzie należy pamiętać o kilku ważnych warunkach, które powinien spełniać nasz biznes:

  • istnienie odpowiednio liczebnej grupy potencjalnych odbiorców na naszym obszarze działania,
  • zarówno właściciel firmy jak i pracownicy powinni posiadać na tyle dużą wiedzę lub doświadczenie w danym temacie by móc doradzać klientom w sposób kompetentny,
  • istnienie możliwości poszerzenia oferty o usługi komplementarne – jest to istotne gdy zakładamy dłuższy okres funkcjonowania firmy.

Świetnym przykładem obrazującym ten sposób mogą być czekoladziarnie. Gdy czekolada stała się  produktem powszechnym, dobrym pomysłem okazało się  stworzenie czekoladziarni. Ten produkt znowu stał się wyjątkowy.

Nikogo już nie dziwią sklepy sprzedające tylko piwo, wyłącznie artykuły dla seniorów czy miejsca, gdzie ręcznie produkuje się tylko cukierki. Podążając tym tropem możemy stworzyć przedsięwzięcie skierowane do homogenicznych grup. Przykładem może być założenie przychodni lekarskiej tylko dla dzieci. Przy takim biznesie ważne jest dokładne zdefiniowanie grupy docelowej, sprawdzenie ich liczby na planowanym obszarze działania i wykonanie kilku prostych obliczeń szacujących ewentualny popyt. Jak dużo klientów powinieneś mieć w ciągu miesiąca by wygenerować zysk?

Określenie liczby potencjalnych klientów jest szczególnie ważne w przypadku specjalistycznych usług lub unikatowych produktów. Może się okazać, że planowany przychód nie pokryje kosztów. Czy jest wyjście z takiej sytuacji? Można rozszerzyć działalność o usługę lub produkt, który będzie generował comiesięczny stały dochód. Projektowanie takiego biznesu wymaga jednak dokładnego zaplanowania, by zachować spójny wizerunek przedsiębiorstwa.

Przeczytaj trzecią część poradnika „Pomysł na biznes”:
Model biznesowy oparty na słabości konkurencji

Umów się z naszym ekspertem: 733 066 344

Załóż z nami firmę.