Zasada konkurencyjności
Zarówno w ubiegłej jak i w obecnej perspektywie finansowania wszyscy beneficjenci, którzy otrzymali wsparcie ze środków unijnych są zobowiązani zastosować się do zasady konkurencyjności lub – zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych – przeprowadzić przetarg. Zasada konkurencyjności ma na celu zachowanie równego traktowania wykonawców przez dopuszczenie do przedstawienia oferty na realizację zamówienia (zlecanego przez beneficjenta) jak najszerszego grona podmiotów, a następnie wybór najkorzystniejszych warunków.
Nie jesteś pewien czy obejmuje Cię PZP czy zasada konkurencyjności?
Umów się z naszym ekspertem: 733 066 344
Na czym polega zasada konkurencyjności?
Dotychczas, każdy beneficjent, który był zobowiązany do stosowania zasady konkurencyjności musiał opublikować konkurs na swojej stronie internetowej oraz otrzymać odpowiedzi od co najmniej trzech wykonawców. Samo zapytanie ofertowe zarówno w zeszłej jak i obecnej perspektywie finansowania powinno zawierać:
- opis przedmiotu zamówienia,
- kryteria oceny oferty,
- informację o wagach punktowych lub procentowych przypisanych do poszczególnych kryteriów oceny oferty,
- sposób przyznawania punktacji dla danego kryterium,
- termin składania ofert, który wynosi:
- nie mniej niż 7 dni roboczych od dnia ogłoszenia w przypadku zapytań o usługi czy też dostawy,
- nie mniej niż 14 dni roboczych od dnia ogłoszenia w przypadku zapytań o roboty budowlane.
W oparciu o kryteria oceny, które beneficjent ustalił w zapytaniu ofertowym, wybiera się najbardziej korzystną ofertę. Należy przy tym pamiętać, że wybór ten trzeba udokumentować protokołem.
Baza konkurencyjności – dodatkowy obowiązek dla beneficjentów
Od 1 lipca została udostępniona baza konkurencyjności, w której podmioty, które uzyskały dofinansowanie na swój projekt w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego mają obowiązek publikować ogłoszenia o konkursie jak również wyniki całego postępowania. Baza dostępna jest na stronie: https://www.bazakonkurencyjnosci.gov.pl/
Stworzenie bazy konkurencyjności niesie korzyści zarówno dla publikującego ogłoszenie, jak i dla potencjalnych wykonawców. Beneficjent, który publikuje ogłoszenie ma pełniejsze rozeznanie rynku oraz większą szansę na uzyskanie korzystnej oferty. Dla potencjalnego wykonawcy oznacza ona przede wszystkim większą przejrzystość, szerszy dostęp do zamówień i co za tym idzie – oszczędność czasu. Baza zawiera informacje na temat:
- daty publikacji,
- terminu składania ofert,
- nazwy i kategorii zamówienia,
- adresu e-mail, na który należy wysłać ofertę,
- szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia wraz z czasem jego trwania,
- warunków jakie należy spełnić aby wziąć udział w postępowaniu,
- oceny oferty czy zakresu wykluczenia.
Potrzebujesz więcej informacji o dotacjach?
Bądź na bieżąco – polub nas na FB.