Skontaktuj się z nami
Księgowość, zakładanie spółek z o.o.
Antyporadnik, czyli jak nie zakładać firmy. Część I - Biznesplan |
15514
post-template-default,single,single-post,postid-15514,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,no_animation_on_touch,qode-title-hidden,qode_grid_1300,side_menu_slide_with_content,width_370,vss_responsive_adv,vss_width_768,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.7,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Antyporadnik, czyli jak nie zakładać firmy. Część I – Biznesplan

Antyporadnik, czyli jak nie zakładać firmy

Brak biznesplanu? „Domowe” sposoby na optymalizację kosztów? Opieranie się tylko na zasłyszanych informacjach? W naszym nowym cyklu piszemy o tym, jak nie zakładać firmy. Jeśli planujesz być przedsiębiorcą – sprawdź, jak uniknąć najczęstszych pułapek. Zaczynamy od planu Twojego biznesu!

Uwaga!

Przeczytaj nasze wskazówki, jeśli przez założeniem firmy choć raz przemknęła Ci przez głowę myśl: „Biznesplan? Po co! Mój pomysł jest świetny, ludzie na pewno to kupią!”

Nie rezygnuj z biznesplanu

Brak planu to, niestety, równia pochyła. Jeśli zaczynasz swój biznes bez rozpisanego i dobrze przemyślanego szkicu, odnośnie tego, co i jak chciałbyś robić, możesz wpaść w pułapkę wielu problemów. Jakich? Nie planując nowego biznesu narażasz się na:

  • niepotrzebne koszty – brak planu to działania pochopne, ryzykowne, nieprzemyślane, które już na samym początku mogą prowadzić do utraty pieniędzy,
  • stratę czasu – ponieważ nie masz pomysłu, co i w jakiej kolejności robić, zaczynasz działać pospiesznie i nerwowo stawiasz kolejne kroki. „Pójście na żywioł” w biznesie kosztuje zazwyczaj stratę nie tylko pieniędzy, ale i czasu,
  • nerwy swoje i najbliższych – bez planu działasz nieprzewidywalnie. Nikt, łącznie z Tobą, nie wie, jaki będzie efekt pracy,
  • niechęć do bycia przedsiębiorcą – jeśli szukasz skutecznej metody na zniechęcenie się do prowadzenia firmy – nie planuj niczego. Szybko zaczniesz dostrzegać, że jakoś nic się nie udaje, a Twoja praca nie ma sensu – zniechęcenie murowane,
  • pożegnanie z biznesowymi marzeniami – nie analizując i nie planując pozbawiasz się swoich marzeń. Dlaczego? Ponieważ czegokolwiek by one nie dotyczyły, są skazane na porażkę. Porażkę z tzw. „nieplanowania”.

 

Dlaczego warto planować?

Dzięki rzetelnemu planowi wiesz, co może Cię czekać i na co jesteś w stanie się przygotować. Bez biznesplanu pewny możesz być tylko… ciągłego zaskoczenia. Choć wiadomym jest, że nie da się przewidzieć tego, co się stanie, to jednak dzięki planowaniu można choć trochę pokierować swoją przyszłością.

Plan działania to właśnie takie narzędzie, które pozwala realizować pewne scenariusze, a do tego daje możliwość szybkiej reakcji w każdej sytuacji. I to zarówno, gdy dzieje się coś złego, jak i dobrego.

Uwaga!

Planuj sytuacje dobre, ale… pamiętaj też o gorszych scenariuszach. Zdefiniuj punkty (wielkość sprzedaży, zysków), które pozwolą zweryfikować Twoje działania. Przy punkcie ostrzegawczym (strata, powiększający się kredyt) pozwolą Ci one racjonalnie przemyśleć wyjścia z sytuacji – w tym nawet konieczność zamknięcia firmy, żeby nie pogarszać swojej sytuacji finansowej. Ustal też punkty rozwoju biznesu, np. jeśli wydarzy się X, wówczas zainwestuję w Y lub zatrudnię kolejną osobę.

Kto według mnie nie musi planować biznesu? Na pewno te osoby, które działają już w ramach wykonywanej u kogoś pracy, albo, mówiąc wprost – pracują na czarno. Oni zdążyli już zweryfikować rynek i mają własnych klientów.

Od czego zacząć planowanie?

Tworzysz biznesplan? Świetnie! Przedstawiamy kilka kroków, według których możesz zacząć pracę nad swoim planem. Oto one:

  • Krok 1. Określ, kto jest Twoim klientem, ale zrób to d o k ł a d n i e. Wejdź w skórę klienta, poznaj jego potrzeby, przemyśl, jak może szukać Twoich usług, co jesteś w stanie mu zaoferować. Czy Twoja oferta to faktycznie odpowiedź na jego potrzeby? Jak do niego dotrzeć? Poczuj się jak swój własny klient.
  • Krok 2. Przeanalizuj konkurencję, zarówno tę bezpośrednią, jak i tę, która oferuje usługi i produkty substytucyjne, czyli takie, które mogą być użyte zamiast Twoich.
  • Krok 3. Zastanów się, z kim możesz nawiązać współpracę, aby przyspieszyć budowanie bazy klientów. Wszędzie szukaj synergii. Pamiętaj, że czasem nawet współpraca z konkurencją bywa owocna.
  • Krok 4. Oszacuj, ile usług będziesz mógł sprzedać i w jakiej cenie. Być może warto zrobić kilka wariantów lub stworzyć pakiety. Weź pod uwagę swoje obecne możliwości przerobowe – pamiętaj, że nie dasz rady pracować równocześnie na trzech etatach.
  • Krok 5. Zrób kalkulacje przychodów i kosztów – weź pod uwagę koszt zatrudnienia, koszty inwestycyjne i oczywiście te bieżące. W wypadku kalkulacji stwórz co najmniej dwa warianty: (1) minimalny, czyli ile musisz zarobić, żeby nie dopłacać do biznesu, (2) oczekiwany, czyli ile chcesz zarobić, żeby żyć na określonym przez siebie standardzie. Przemyśl też wariant (3) wymarzony – rozbudza wyobraźnię i motywuje do działania.

Jak napisać dobry biznesplan?

Chcesz napisać rzetelny, pomocny i, przede wszystkim, wartościowy biznesplan? Sprawdź nasz tekst „Biznesplan podstawą planowania biznesu“. Dowiesz się, do jakich celów może posłużyć Ci biznesplan, a także m.in. czym jest schemat SMART i dlaczego ważna jest zachęcająca i estetyczna forma.

Twojej uwadze polecamy też publikację „Biznesplan w pięciu krokach“. Znajdziesz tam informacje, dlaczego warto pisać zwięźle i dowiesz się, jakimi pięcioma zasadami rządzą się biznesplany.

Joanna Olczyk

Zakładasz firmę i potrzebujesz merytorycznego wsparcia w biznesie? Skontaktuj się z nami, jeśli Twoja firma potrzebuje fachowej pomocy na starcie!

Joanna Olczyk, MBA
joanna.olczyk@starlit.pl

Analityk biznesowy i Prezes Zarządu Starlit, z wykształcenia ekonomista, interesuje się doradztwem podatkowym i optymalizacją przedsiębiorstw.

Brak komentarzy

Skomentuj