Wydatki firmy – co możesz kupić na fakturę?

sty 6, 2018

Rozmawiając o prowadzeniu działalności gospodarczej być może kilka razy słyszałeś, że jest to opłacalne, ponieważ niektóre dobra „można kupować na firmę”. Wiąże się to z zakupami w cenach netto oraz obniżeniem podatku. Jak wygląda to w praktyce?

Zakupy firmowe na fakturę

Kosztem uzyskania dochodu jest każdy zakup, który pozwala firmie funkcjonować i generować przychód.

Rozliczanie kosztów przychodu to opcja tylko dla przedsiębiorców rozliczających się na zasadach ogólnych lub w oparciu o podatek liniowy.

Kupując np. niezbędne sprzęty do pracy lub tankując pojazd zarejestrowany na firmę, przedsiębiorca osiąga dwie główne korzyści:

Możliwość odliczenia podatku VAT od zakupu

Kwoty, które widnieją na półkach sklepowych, zawierają podatek VAT. Dokonując zakupu jako konsument płacisz VAT, nie zawsze zdając sobie z tego sprawę. Jednak jako przedsiębiorca VAT-owiec możesz odliczyć podatek. Interesować Cię będą zatem ceny netto, czyli zazwyczaj o 23% niższe.

Wiąże się to jednak z pewnymi ograniczeniami. Jednym z przykładów jest krótsza gwarancja (zazwyczaj na rok, niemniej o to zawsze warto zapytać, ponieważ oferta jest bardzo zróżnicowana). Czasami zaś gwarancja nie przysługuje w ogóle i w razie ewentualnych problemów należy powołać się na rękojmię. Pamiętaj też, że przedsiębiorca nie ma prawa odstąpienia od zakupu dokonanego przez Internet bez podania przyczyny w przeciągu 14 dni.

Zasadniczo warto pamiętać, że dokonanie zakupu na fakturę VAT jest opłacalne, ale muszą być to zakupy bardzo rozważne.

Możliwość zmniejszenia kwoty podatku dochodowego

Część zakupów, które udokumentowane są fakturą VAT, może być wliczonych w koszty prowadzenia działalności. Szerzej omawiamy ten temat nieco niżej.

Koszty, które ponosisz na rzecz funkcjonowania działalności obniżają kwotę podatku dochodowego. W jaki dokładnie sposób? Ich wartość netto odliczasz od miesięcznego przychodu (również wartości netto), otrzymując kwotę dochodu. Dopiero od tej kwoty wyliczasz 18% lub 32% (jeśli rozliczasz się na zasadach ogólnych) albo 19% (jeśli rozliczasz się w oparciu o podatek liniowy).

Kwota będąca wynikiem tego działania jest sumą, którą musisz oddać państwu w formie podatku.

Jak obniżyć podstawę podatku dochodowego?

To na Tobie – jako przedsiębiorcy – leży odpowiedzialność za zasadność dokonania zakupu na firmę w razie ewentualnej kontroli z Urzędu Skarbowego.

Idealną sytuacją dla każdego przedsiębiorcy jest posiadanie dużych kosztów przy jednoczesnym zachowaniu rentowności prowadzonej działalności. Czy zatem można wydawać niewiele generując przy tym wysokie koszty? Odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista i często wymaga specjalistycznego doradztwa, ale poniżej znajdziesz kilka pomysłów na to, jak – nie łamiąc i naginając przepisów – zbliżysz się do ideału.

Aby móc rozliczyć koszt, musisz go udokumentować. Oprócz faktur podstawą do obniżenia podatku są m.in. rachunki, umowy i rachunki do umów, bilety  czy dowody za przejazd autostradą.

Pomysły na zakupy firmowe

Na początek warto wiedzieć, że dla Urzędu Skarbowego będzie liczyła się możliwość uzasadnienia dokonania danego zakupu. Jeśli zatem jako budowlaniec chcesz kupić na firmę rower, aby dojeżdżać w miejsce wykonywania zlecenia – będzie to oczywiście możliwe, pod warunkiem, że dobrze to uzasadnisz.

Innymi uniwersalnymi zakupami są:

  • laptop – w tej chwili mało już która branża może obejść się bez komputera i dostępu do Internetu (który też może być kosztem, ale dobrze, aby był dostarczany do miejsca innego, niż to, w którym mieszkasz). Nowy komputer możesz zatem śmiało wrzucić w koszty działalności. W tej samej kategorii mieszczą się wszystkie zakupy akcesoriów peryferyjnych,
  • oprogramowanie – zakup programów o ogólnym charakterze (np. pakiet Office) możesz traktować jako koszt firmowy. Z kolei zakup programów specjalistycznych (np. Adobe Photoshop) będzie uzasadniony tylko w przypadku niektórych branż,
  • telefon komórkowy – to urządzenie też można zakupić na firmę w niemal wszystkich przypadkach,
  • książki i czasopisma branżowe – każda pozycja branżowo związana z Twoją działalnością może stanowić koszt,
  • szkolenia i warsztaty – podobnie jak literatura, także szkolenia pomogą obniżyć wysokość podatku dochodowego,
  • materiały reklamowe – wizytówki, reklama zewnętrzna, reklama w Internecie, strona www, promocja w mediach społecznościowych – te wszystkie pozycje mogą stanowić koszty,
  • noclegi w przypadku podróży firmowych – jeśli wyjeżdżasz na konferencję branżową lub na spotkanie z klientem w innym mieście, śmiało wrzuć ich wartość w koszty,

Zawsze pamiętaj o dokumencie potwierdzającym zakup – fakturze, rachunku, bilecie etc.

  • paliwo – jeśli codziennie dojeżdżasz do klientów lub w miejsce wykonywania zlecenia, paliwo możesz traktować jako koszt firmowy. Podobnie sprawa wygląda z amortyzacją pojazdu zarejestrowanego na firmę, częściami zamiennymi, ubezpieczeniami komunikacyjnymi czy nawet ratami leasingowymi,
  • księgowość – również obsługa księgowa traktowana jest jako koszt.

Powyższe przykłady to tylko kilka z całej listy dóbr, które możesz rozliczać na firmę. Aby dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami – pomożemy Ci zoptymalizować wydatki i służymy doradztwem w sprawach trudnych do jednoznacznej oceny.