RCP – co to jest i dlaczego Twoja firma tego POTRZEBUJE!

wrz 16, 2019

Automatyzacja rozliczania czasu pracy? Tylko z nowoczesnymi systemami RCP. Sprawdź, czym są, jak działają i jakie są ich główne zalety. Jeśli ponadto chcesz dowiedzieć się, jak efektywniej rozliczać pracowników lub usprawnić procesy naliczania wynagrodzeń – zapraszamy do lektury!

Co to jest RCP?

Systemy Rejestracji Czasu Pracy, czyli popularne RCP, to narzędzia pozwalające kontrolować i zarządzać wszystkimi zdarzeniami pracowniczymi w firmie. Zarówno wejściami, wyjściami, przerwami w pracy, jak i obecnościami lub nieobecnościami danego pracownika. Po co w firmie taki system? Aby lepiej i efektywniej rozliczać czas pracy całej załogi i naliczać wynagrodzenia. Systemy RCP automatyzują powtarzalne czynności, takie jak np. rozliczanie wyjść służbowych czy odliczanie od wynagrodzenia spóźnień.

RCP to rozwiązanie dobre zarówno dla mniejszych, jak i większych firm. Nieduże przedsiębiorstwa rodzinne czy mikrofirmy mogą skorzystać z podstawowej opcji – naliczania poszczególnych wejść i wyjść. Korporacje, urzędy czy fabryki – z rozbudowanych systemów RCP, uwzględniających np. podział, w którym nie wszyscy pracownicy mają dostęp do tych samych pomieszczeń.

Jak działa RCP?

Najczęściej podstawowy system RCP składa się z wydanych kart pracowniczych (identyfikatorów), a także czytników (urządzeń rejestrujących), które zamontowane są np. przy wejściu i wyjściu z danego zakładu. Zapis informacji odbywa się w momencie przyłożenia identyfikatora do czytnika. Dane przekazywane są do ogólnego systemu, dzięki specjalnemu oprogramowaniu. Tak tworzona jest cała elektroniczna dokumentacja danego pracownika.

Zalety systemu RCP

RCP to rozwiązanie, które sprawdza się w wielu branżach i usprawnia m.in. pracę działów kadrowo-płacowych czy HR. Zaletą systemu jest też jego skalowalność. Co to oznacza w praktyce? RCP rośnie razem z firmą. Pracę z system można rozpocząć nawet od jednego, podstawowego punktu, a w miarę rozwoju firmy – rozbudowywać go o kolejne bramki czy przejścia, dodając nowy sprzęt lub nawet oprogramowanie.

Co więcej, sieć czytników rozlokowanych w halach czy biurach (często wyposażona np. w dodatkowe bramki obrotowe czy przejścia typu tripod), pozwala m.in. na:

  • wyliczenie realnych wartości czasu pracy i nadgodzin – RCP pomaga poprawić dyscyplinę pracowników i zwiększa efektywność ich pracy,
  • ustalenie harmonogramów pracy dla grup pracowników – system pozwala planować czas pracy, także w systemie zmianowym,
  • nadzorowanie wejść i wyjść – RCP pomaga szybko i sprawnie zarejestrować swoją obecność w pracy,
  • rejestrowanie nieobecności (zwolnienia, spóźnienia) – system automatycznie nalicza absencje,
  • planowanie i rozliczanie urlopów – rejestrator pozwala złożyć wnioski o urlop czy wyjścia prywatne,
  • szczegółowe raportowanie wszystkich danych – RCP pozwala generować i drukować dowolne raporty z danymi dotyczącymi czasu pracy.

ERP enova a RCP

Rozwiązania RCP, takie jak np. RegiTech, mają jeszcze jedną niewątpliwą zaletę. Można je dowolnie łączyć z systemami kadrowo-płacowymi. Co to oznacza w praktyce? Dane z czytników importowane są do oprogramowania zewnętrznego – polecamy erp enova, o którym pisaliśmy m.in. w artykule 5 ciekawych funkcji oprogramowania księgowego ERP enova. Po co? Aby w ERP nastąpiła ich integracja, a wszystkie przekazane informacje były dostępne w formie zestawień czy obszernych raportów, co znacznie usprawni obsługę pracowników.

Moduł ERP enova, polecany do integracji z wybranym RCP, to Czas Pracy. Dzięki intuicyjnemu importowi z zewnętrznego systemu, połączenie ERP i RCP pozwala w jednym miejscu zgromadzić informacje o czasie pracy i nieobecnościach.

Jeśli interesuje Cię temat optymalizacji i wiesz, że w swojej firmie możesz poprawić nadzór nad czasem pracy – zapraszamy do kontaktu! Podpowiemy Ci, jak wdrożyć odpowiedni system RCP i ERP, tak aby wzajemnie się uzupełniały i przynosiły Ci realne zyski.