Skontaktuj się z nami
Księgowość, zakładanie spółek z o.o.
Fakty na temat split payment |
14793
post-template-default,single,single-post,postid-14793,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,side_menu_slide_with_content,width_370,vss_responsive_adv,vss_width_768,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.7,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Fakty na temat split payment

split payment

Od 1 lipca 2018 roku zmieni się sposób płatności za faktury VAT. Tak zwany split payment obowiązywał będzie w transakcjach B2B, czyli firma-firma. Przedstawiamy najważniejsze informacje odnośnie zmian.

FAKT 1. Split payment różni się od przelewu tradycyjnego

Split payment to mechanizm płatności podzielonej, dotyczący systemów bankowości internetowej. Przelewy te będą różniły się od przelewów tradycyjnych, ponieważ obowiązuje w nich zasada obciążania rachunku rozliczeniowego i rachunku VAT.

Przykład!

Sklep wystawił firmie Pana Marcina fakturę VAT na 123 zł. W ramach przelewu tradycyjnego od Pana Marcina całość, czyli 123 zł, trafia na rachunek bieżący odbiorcy – sklepu, który ma nieograniczony dostęp do tych środków.

W przypadku split payment w formatce przelewu Pan Marcin wpisuje dwie kwoty: 123 zł (kwota brutto) i 23 zł (kwota VAT). Na rachunek bieżący sklepu trafia 100 zł i ma on nieograniczony dostęp do tych środków, natomiast na rachunek VAT przekazywane jest 23 zł – środki te mogą być wykorzystywane tylko do płatności split payment lub podatku VAT.

FAKT 2. Dyspozycji split payment dokonuje kupujący

Decyzja o dyspozycji typu split payment dokonywana jest tylko i wyłącznie przez kupującego. Nadawca przelewu może wybrać płatność za fakturę VAT w formie przelewu tradycyjnego. Warto jednak pamiętać, że jeśli się nie zdecyduje się na split payment, może być odpowiedzialny razem z kontrahentem za niepłacenie przez niego VAT.

Uwaga!

Zgodnie z nowymi przepisami, jeśli Twój kontrahent nie zapłaci VAT, to Urząd Skarbowy ma prawo odzyskiwać podatek od Ciebie jeśli świadomie nie zdecydowałeś się na split payment.

FAKT 3. Firmowy rachunek VAT otwierany jest automatycznie

Na podstawie obowiązującej od lipca 2018 roku ustawy, rachunek VAT otwierany jest automatycznie. Klient banku nie musi składać dyspozycji o otwarcie nowego rachunku do tego typu rozliczeń. Ze względów bezpieczeństwa numer rachunku VAT dostępny będzie tylko i wyłącznie po zalogowaniu do systemu bankowości internetowej oraz na wyciągach do rachunku.

Uwaga!

Klient banku może wnioskować o otwarcie dodatkowego rachunku VAT, np. przypisanego do konkretnego projektu. Należy wtedy pamiętać o złożeniu odrębnej dyspozycji w swoim banku.

FAKT 4. Rachunek VAT jest bezpłatny

Rachunek VAT otwierany i prowadzony jest bezpłatnie. Dotyczy to wszystkich rachunków rozliczeniowych firmy prowadzonych w walucie krajowej, takich jak na przykład: rachunek bieżący, pomocniczy czy lokacyjny.

Uwaga!

W nowej formule split payment banki mogą dokonać „zwrotu” środków do nadawcy przelewu, gdy przelew split payment został wysłany na rachunek inny niż firmowy w walucie PLN lub gdy przelew split payment został zrealizowany w walucie obcej.

Zapytaj księgowego

Nowa formuła split payment może – szczególnie w początkowej fazie funkcjonowania – budzić pytania i wątpliwości przedsiębiorców. Konsultacja ze specjalistami, którzy na bieżąco śledzą zmiany m.in. w obowiązującym podatku od towarów i usług, może pomóc rozwiać wszelkie wątpliwości.

Jeśli również zastanawiasz się, jak split payment wpłynie na funkcjonowanie Twojej firmy i potrzebujesz porady w tym zakresie, skontaktuj się z nami!

Zostaw e-mail lub numer telefonu:

Aleksandra Olszówka, MBA
Aleksandra.Olszowka@starlit.pl

Kierownik Działu Doradztwa, z wykształcenia ekonomista, specjalista w zakresie pozyskiwania funduszy, prawa gospodarczego, tworzenia i zarządzania spółkami kapitałowymi.

Brak komentarzy

Skomentuj