Skontaktuj się z nami
Księgowość, zakładanie spółek z o.o.
Antyporadnik, czyli jak nie zakładać firmy. Część III - Forma opodatkowania |
15544
post-template-default,single,single-post,postid-15544,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,side_menu_slide_with_content,width_370,vss_responsive_adv,vss_width_768,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.7,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Antyporadnik, czyli jak nie zakładać firmy. Część III – Forma opodatkowania

Liniówka, progresywny, a może VAT? Nieważne, i tak dużo nie zarobię…”. Początkujący przedsiębiorcy często nie zdają sobie sprawy, że forma opodatkowania ma duże znaczenie. Spontaniczne decyzje to zazwyczaj szczelina, przez którą ciurkiem wypływają pieniądze.

Uwaga!

Przeczytaj koniecznie poniższy tekst, jeśli do tej pory forma opodatkowania nie była dla Ciebie priorytetową decyzją.

Formy opodatkowania w Polsce

Opodatkowanie działalności gospodarczej w Polsce jest, podobnie do możliwości wyboru formy prowadzenia działalności, dość szerokie. Wybór jest ważny, ponieważ przesądza o wysokości przyszłego podatku i zakresie prowadzenia ewidencji księgowych.

Wyróżniamy:

  • opodatkowanie na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej,
  • opodatkowanie według jednolitej 19% stawki podatku,
  • zryczałtowane formy opodatkowania:
    • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
    • kartę podatkową.

Analiza przy wyborze opodatkowania

Rozpoczynając biznes i stawiając na losowo wybraną, czyli po prostu nieprzemyślaną formę opodatkowania, narażasz się na straty. Pamiętaj, że bez względu na to, ile planujesz zarabiać, powinieneś przeanalizować kilka zagadnień:

Dla celów podatku dochodowego:

  • Jakiego rodzaju usługi zamierzasz świadczyć?
  • Czy zamierzasz zatrudniać pracowników?
  • Czy będziesz mógł skorzystać z ulg podatkowych?
  • Jak duże planujesz mieć przychody?
  • Czy będziesz generował koszty – jeśli tak, to zastanów się, jak duże i czy będą cykliczne?
  • Czy planujesz zakupy inwestycyjne?

Dla celów podatku VAT:

  • Komu zamierzasz sprzedawać swoje usługi? Firmom? Osobom fizycznym?
  • Czy cena, którą chcesz zaproponować klientom jest sztywno ustalona przez rynek? Przykładowo, wiesz, że klient nie zapłaci więcej niż 100 zł za daną usługę.
  • Czy planujesz zakup lub sprzedaż poza granicami Polski?

Kolejna decyzja: czy być VAT-owcem?

Początkujący przedsiębiorca staje nie tylko przed wyborem formy opodatkowania, ale także przed dylematem czy być, czy też nie być płatnikiem VAT. Niektóre działalności zobowiązują do bycia VAT-owcem od momentu zarejestrowania firmy (pisaliśmy o nich w artykule „Kiedy bezwzględnie należy być VAT-owcem?”) zaś w innych przypadkach Twoja działalność może być zwolniona z podatku.

Przed wyborem warto przeanalizować kilka czynników, takich jak otoczenie rynkowe, planowane wydatki, a także docelowi klienci. Warto też mieć na uwadze zmiany w przepisach. VAT przeszedł ostatnio dość sporą rewolucję.

Pamiętaj!

Płatnikiem VAT możesz zostać w każdym momencie, oczywiście przy spełnieniu ustawowych założeń. Natomiast jeśli już zdecydujesz się nim być, zrezygnować z tego przywileju będziesz mógł dopiero po odpowiednio długim „okresie karencji”.

Dużo pytań? Potrzebujesz wsparcia?

Zapraszamy do kontaktu, a następnie na spotkanie i rozmowę przy pysznej kawie, jeśli chciałbyś:

  • uzyskać pomoc w wyborze formy opodatkowania,
  • przeanalizować konkretne przykłady dotyczące Twojego przedsiębiorstwa,
  • poradzić się w kwestii podatku VAT.
Aleksandra Olszówka, MBA
Aleksandra.Olszowka@starlit.pl

Kierownik Działu Doradztwa, z wykształcenia ekonomista, specjalista w zakresie pozyskiwania funduszy, prawa gospodarczego, tworzenia i zarządzania spółkami kapitałowymi.

Brak komentarzy

Skomentuj