Od pomysłu do działalności – jak założyć własną firmę?

sty 26, 2018

Założenie własnej firmy początkujących przedsiębiorców może przerażać. Pomysł na zagospodarowanie niszy, koszty, formalności – niedoświadczonej osobie może się wydawać, że to sporo. Oczywiście decyzja powinna być dobrze przemyślana. Przeczytaj nasz poradnik i zobacz, jak dobrze przygotować się do założenia firmy.

Pomysł na firmę – w czym jesteś dobry?

Szukając pomysłu na działalność w pierwszej kolejności myśl o tym, co robisz dobrze. Rękodzieło, sztuka, tworzenie tekstów, a może jesteś biegły w sprawach związanych z IT? Coraz mniej jest specjalistów w zawodach budowlanych – kiedy przyjdzie Ci zrobić remont, zobaczysz jak ciężko znaleźć hydraulika, elektryka, stolarza czy glazurnika.

Jednak wybierając rodzaj działalności, nie myśl o nim tylko przez pryzmat możliwości zarobienia pieniędzy. To jest najprostsza droga do wypalenia i utknięcia w zawodzie, którego realizacja będzie Ci sprawiać trudność. Myśl o tym, jak możesz zaspokoić potrzebę potencjalnego klienta. A może wiesz, jak ulepszyć usługę konkurencji? To też dobry sposób na inspirację.

Zastanawiasz się nad rodzajem działalności, którą warto podjąć? Skontaktuj się z nami – współpracując z wieloma podmiotami z bardzo różnych branż, zdobyliśmy doświadczenie, którym możemy się podzielić i doradzić Ci, w którą stronę może podążyć Twój biznes.

Od razu pomyśl też, jaką wartość wniesiesz na rynek. Dlaczego ktoś ma wybrać numer telefonu do Ciebie, a nie do Twojego konkurenta? Co pomyśli potencjalny klient, kiedy usłyszy nazwę Twojej firmy? Te pytania prowadzą nas bezpośrednio do jednego z najważniejszych elementów składowych dobrej marki: USP.

USP – czym jest Unique Selling Proposition?

W wolnym tłumaczeniu jest to cecha wyróżniająca Twój produkt spośród setek podobnych na rynku.

Przykłady?

Najlepsze dla mężczyzny, mleczna czekolada rozpływa się w buzi, nie w dłoniach, sipmly clever. Jakie marki pojawiły Ci się przed oczami? To kolejno hasła reklamowe Gilette, M&M’s i Skody. Każdy z nich, dzięki niezliczonym kampaniom, zdołał ugruntować się na rynku i w świadomości konsumentów.

Twoje USP musi spełniać 3 podstawowe cele:

  • tłumaczyć, jak możesz rozwiązać problem klienta,
  • uwypuklić zalety na tle konkurencji,
  • zamknąć wszystko w krótkim, łatwym do zapamiętania zdaniu.

Myśląc o USP opisz swojego idealnego klienta, innymi słowy – stwórz personę sprzedażową. Nadaj jej imię, pomyśl z jakimi wartościami się utożsamia, co jest dla niej ważne, jak spędza dzień, kiedy Twój produkt lub usługa mogą jej towarzyszyć i/lub pomóc.

USP to nie tylko slogan. USP to obietnica, która składasz każdemu klientowi. Zrób wszystko, aby ją spełnić – w przeciwnym razie na zawsze stracisz jego zaufanie.

Zrób research, pytaj, szukaj – wokół Ciebie jest mnóstwo ludzi

Wykorzystaj to. To oczywiste, że nikt nie lubi narzekania i mimowolnie – jako gatunek ludzki – staramy się wyłączyć na negatywne sygnały płynące z otoczenia. Ale jeśli zaczniesz słuchać, to prędzej czy później pomysł przyjdzie do Ciebie sam. Albo zainspirujesz się potencjalnie mało znacząca informacją i w sposób rewolucyjny usprawnisz swoją usługę. Nie wierzysz?

Co zatem powiesz na następujące pomysły, które faktycznie funkcjonują:

I do, now i don’t – komis pierścionków zaręczynowych, które z różnych względów stały się zbędne – doskonały zarówno dla sprzedających, jak i kupujących,

Wiggles for dogs – sklep z perukami dla psów,

RentAFriend.com – jak sama nazwa wskazuje, jest to wypożyczalnia… przyjaciół,

www.milliondollarhomepage.com – jeden z najpopularniejszych pomysłów na świecie. Pewien Amerykanin założył stronę, na której sprzedawał 1 piksel na cele reklamowe za 1 dolara. A skoro na stronie jest milion pikseli, łatwo obliczyć całkowitą wartość biznesu.

Najprostszą (a zarazem najtrudniejszą) rzeczą jest odpowiedź na pytanie: jakich produktów brakuje na rynku (również Tobie)? Jeśli znajdziesz na nie odpowiedź, to dalsza droga rozwoju stanie przed Tobą otworem.

Gdzie szukać pomysłu na firmę?

Pomyśl o miejscach, w których codziennie przebywasz. Praca, szkoła, siłownia, urząd, sklep, komunikacja miejska i międzymiastowa, kino czy teatr. Ilu ludzi mijasz codziennie na swoim osiedlu? Ściągnij czasami słuchawki lub odłóż telefon, aby posłuchać albo porozmawiać z ludźmi. Mało jest dobrych przedsiębiorców, którzy nie potrafią nawiązać dialogu z nowo poznaną osobą.

Pójdź też w drugą stronę – czy zdarza się, że ludzie często proszą Cię o radę lub pomoc? Jeśli tak, to w jakich kwestiach? Być może dysponujesz pewnymi umiejętnościami, które tylko wydają Ci się oczywiste? To doskonały kierunek rozwoju dla Twojej działalności.

To także doskonały moment, abyś zaczął dokładnie obserwować otoczenie. Wyszedłeś niezadowolony ze sklepu, jedna z usług, z których ostatnio korzystałeś nie spełniła Twoich oczekiwań – przeanalizuj to i zastanów się, dlaczego tak się stało. Niewykluczone, że rozwiązanie tego problemu jest w zasięgu Twoich możliwości. Nieustannie szukaj słabych punktów, myśl o tym, co sam byś zrobił lepiej.

Pracowałeś kiedyś w firmie? Wróć myślami do usług lub produktów, które sprzedawała. Może proces miał słabe punkty i Ty jesteś osobą, która pozwoli je wyeliminować? Umiejętność spojrzenia z innej perspektywy może wystarczyć.

Wybierz formę prawną dla biznesu

O ile na samym starcie biznesu możesz testować pewne rozwiązania i pracując w mikroskali w żaden sposób nie rejestrować swojej działalności, o tyle po osiągnięciu pewnego pułapu sprzedaży musisz założyć działalność. Dlaczego? Aby nie narazić się na kary ze strony urzędów państwowych. Ponadto legalizacja działalności sprawi, że w oczach potencjalnych klientów, kontrahentów i partnerów biznesowych będziesz bardziej godny zaufania.

Pierwszym pytaniem, na które będziesz szukać odpowiedzi będzie kwestia rodzaju działalności – początkujący przedsiębiorcy często pracują z domu. Najpopularniejszymi formami prawnymi firm domowych jest działalność gospodarcza lub praca w oparciu o umowę o dzieło. Niemniej ten drugi sposób jest wysoce ryzykowny, kiedy zaczynasz wyrabiać stały dochód. Dlaczego? Odpowiedź znajdziesz w artykule, w którym porównujemy obie formy działalności.

Tutaj podpowiem jedno – prędzej czy później i tak będziesz musiał założyć działalność gospodarczą (oczywiście zakładając, że Twój biznes będzie się rozwijać harmonijnie i zgodnie z założeniami). O tym, jak to zrobić w 2018 roku przeczytasz z kolei tutaj.

Pamiętaj też, że prowadzenie działalności wiąże się z kosztami jej prowadzenia. ZUS, podatki, księgowość – o szczegółowych kosztach prowadzenia dg pisaliśmy niedawno.

Jeśli potrzebujesz obsługi lub porady księgowej zapraszamy do kontaktu – zrobimy to za Ciebie!