Ad. 3. Alternatywa
Modele biznesowe budowane na zasadzie alternatywy, są przeważnie skazane na sukces. Sposób ten także opiera się na analizie słabych stron konkurencji.
Cała metoda zawiera się w kilku krokach:
- Wybieramy geograficzny obszar działania.
- Wybieramy branżę, która będziemy analizować.
- Przeprowadzamy analizę branży pod względem nasycenia danego rynku, przede wszystkim sprawdzamy czy rynek na danym obszarze jest zdominowany przez jeden rodzaj produktu lub grupę produktów, usług o bardzo podobnych cechach z punktu widzenia klienta.
- Jeżeli dany rynek jest zróżnicowany, wracamy do podpunktu 2.
- Analizujemy dane produkty lub usługi pod względem negatywnych i pozytywnych cech z punktu widzenia klienta. Przykładowe kryteria to: dostępność, funkcjonalność, cena, proces obsługi klientów. Zestaw kryteriów oceny będzie dla każdej usługi czy produktu ustalany indywidualnie.
- Model biznesowy budujemy zachowując jak największej cech pozytywnych i tworząc alternatywę dla tych negatywnych.
Świetnym przykładem wykorzystania tej metody jest model biznesowy stworzony dla jednej z marek zabawek drewnianych. Został on oparty na zasadzie alternatywy w stosunku do wszechobecnych zabawek plastikowych, które niezależnie od firmy posiadają wiele cech wspólnych. Należy przy tym pamiętać, że w tej metodzie posługujemy się generalizacją. Określa się jak najwięcej cech wspólnych dla danej grupy produktów. Poniżej znajduje się spis cech zabawek plastikowych oraz przykłady alternatyw dla ich cech negatywnych.
Cechy zabawek plastikowych oraz ich alternatywy wykorzystane w modelu biznesowy zabawek drewnianych
- niepewność co do bezpieczeństwa użytych materiałów – niska trwałość i wytrzymałość większości produktów,
- zabawki w większej części są produkowane w Chinach, co wiąże się z brakiem kontroli nad materiałami, z których są wykonane,
- spełniają kilka określonych funkcji i często działają w drażniący sposób, tzn. przemieszczają się, grają i świecą jednocześnie, co z kolei ogranicza ich wykorzystanie,
- niska trwałość i wytrzymałość większości produktów,
- ich wygląd i forma nie spełniają wymagań estetycznych rodziców,
- bywają niebezpieczne dla dzieci, np. wydają za głośne dźwięki, mają dużo małych elementów, często niedbale przymocowanych, które łatwo można oderwać.
- są dostępne, występują w większości popularnych sklepów,
- poziom cenowy zapewnia dostępność produktów dużej grupie klientów,
- oferują ogromny wybór produktów o różnych formach, kolorach i funkcjach.
- zabawki produkowane są przede wszystkim z drewna, co stało się znakiem rozpoznawczym firmy,
- pewność wykorzystanych materiałów potwierdzają certyfikaty bezpieczeństwa dla dzieci, nie tylko te wymagane przez prawo,
- spełniają przeważnie jedną bądź dwie funkcje (np. układanie, budowanie, itp.), jednak mogą być wykorzystane na wiele sposobów, wszystko zależy od wyobraźni dziecka,
- są trwałe,
- zabawki zachowują estetykę formy, zastosowanych zestawów kolorów.
- oferują mniejszy wybór produktów, co znacznie ułatwia wybór klientowi.
Większość cech pozytywnych przy modelu biznesowym zabawek drewnianych zostało zachowanych, jedynie ograniczono ilość produktów co ułatwia wybór klientowi.
Przeczytaj inne częśći poradnika „Pomysł na biznes”:
Kopiowanie i ulepszenie modelu biznesowego
Specjalizacje, nisze na rynku