Dla kogo jest e-podpis?

Załatwianie spraw firmowych online? Z elektronicznym podpisem to oszczędność czasu i pieniędzy. Sprawdź, co to jest e-podpis, dlaczego jest bezpieczny i jakie konkretnie sprawy dzięki niemu załatwisz. Twoja firma potrzebuje e-podpisu? Z nami dostęp do niego uzyskasz w… kilkanaście minut!

E-podpis – co to jest?

Podpis elektroniczny, czyli w skrócie e-podpis, to dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny. Warunki stosowania, skutki prawne, a także zasady świadczenia usług certyfikacyjnych regulują:
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych,
  • Ustawa z dnia 5.09.2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (uchyla ona m.in. stosowaną wcześniej Ustawę z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym).
W dużym uproszczeniu e-podpis to alternatywa do tradycyjnego podpisu i zarazem narzędzie, które nadaje jego użytkownikowi tożsamość w cyfrowym świecie. E-podpis jest unikalny, czyli przypisany do konkretnej osoby. Co więcej, chroni go nowoczesna kryptografia, dzięki temu łatwo zweryfikować jego autentyczność.  
Pamiętaj! Chciałbyś składać swoje deklaracje podatkowe przez internet? A może potrzebujesz przenieść korespondencję sądową na grunt elektroniczny? Jeżeli interesuje Cię usługa e-podpisu – wypełnij formularz lub skontaktuj się z nami!

Czy podpis elektroniczny jest bezpieczny?

Tak. Bezpieczny podpis elektroniczny, w odróżnieniu od zwykłego e-podpisu (niekwalifikowanego) używanego chociażby w korespondencji mailowej, potwierdzony jest specjalnym certyfikatem kwalifikowanym, dzięki czemu mogą z niego korzystać nie tylko urzędy, ale także podatnicy przy przesyłaniu dokumentów, takich jak pisma sądowe, deklaracje do urzędów celnych czy komunikacja z GIODO. W myśl ustawy bezpieczny podpis elektroniczny:
  • jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,
  • jest sporządzany za pomocą bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego (podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny),
  • jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.
Pamiętaj! Zgodnie z polski prawem e-podpis ma taką samą ważność jak podpis własnoręczny. W praktyce pozwala na swobodną wymianę ważnych dokumentów drogą elektroniczną. Jeśli potrzebujesz e-podpisu – skontaktuj się z nami.

Dla kogo jest e-podpis? Co z nim załatwię?

E-podpis, który opatrzony jest certyfikatem kwalifikowanym, to usługa skierowana do przedsiębiorców, którzy na co dzień chcieliby uprościć komunikację z administracją publiczną, instytucjami państwowymi, jak chociażby ZUS, oraz uzyskać autentyczność w relacjach biznesowych. Podpis elektroniczny usprawnia pracę firm i urzędów oraz znacząco wpływa na optymalizację kosztów ich funkcjonowania – skraca czas i dystans na linii firma-urząd. Przykładowe zastosowanie e-podpisu:
  • e-korespondencja z ZUS,
  • składanie deklaracji dla podatku akcyzowego,
  • przesyłanie JPK do urzędu skarbowego,
  • składanie wniosków rejestrowych w KRS,
  • ubieganie się o dotacje z PARP,
  • składanie pism procesowych do sądu.

Jakie są zalety i wady e-podpisu?

O ile zalety e-podpisu są powszechnie znane, co wiąże się z tym, że są po prostu częściej omawiane i przedstawiane, o tyle wady stanowią zazwyczaj pewną niewiadomą dla przedsiębiorców. No bo co może być trudnego, skomplikowanego czy problematycznego w wykorzystywaniu bezpiecznego e-podpisu? Ta forma uwiarygodnienia dokumentów czy korespondencji jest coraz popularniejsza i jeśli zadajesz sobie pytania odnośnie jej zalet, ale i wad – sprawdź nasze porównanie. Zalety e-podpisu:
  • szybkie załatwianie spraw,
  • oszczędność pieniędzy,
  • wygoda i pełna dostępność,
  • łatwa i intuicyjna obsługa,
  • możliwość podpisywania kluczowych dokumentów,
  • wysokie bezpieczeństwo danych,
  • ułatwiona weryfikacja zmian w dokumentach,
  • możliwość odliczenia poniesionych kosztów.
Wady e-podpisu:
  • wzrost kosztów w przypadku korzystania z wielu podpisów,
  • konieczność dostosowania infrastruktury informatycznej w firmie,
  • zakup dodatkowego sprzętu.

E-podpis – cena? Jak wprowadzić go we własnej firmie?

Kwalifikowany e-podpis to narzędzie komercyjne – płatne. Dostępny jest u dostawców, którzy uzyskali certyfikat Ministerstwa Cyfryzacji. Cena zależy od kilku czynników, takich jak chociażby długość ważności samego certyfikatu czy rodzaj urządzenia, którym będziemy składali podpis. Czy zatem wprowadzać elektroniczny podpis w swojej firmie?  
- Wprowadzając e-podpis w firmie skontaktujemy się z urzędami, wyślemy mające umocowanie prawne dokumenty, a także poświadczymy swoją tożsamość. Oczywiście, niektóre sprawy możemy załatwić opierając się tylko na elektronicznej wymianie dokumentów – bez poświadczeń, ale kwalifikowany podpis elektroniczny, to ułatwienie dla coraz większej liczby przedsiębiorców – podpowiada Joanna Olczyk, Prezes Zarządu Starlit.  
Pamiętaj! Skontaktuj się z nami, a dostęp do tej usługi e-podpisu uzyskasz w kilkanaście minut!