Maj to czas, kiedy wiele spraw nabiera tempa – również w biznesie. Wiosenna energia sprzyja działaniu, podejmowaniu nowych wyzwań i porządkowaniu tego, co do tej pory odłożone było „na później”. To dobry moment, by przyjrzeć się strategii firmy, ocenić, co działa, a co warto poprawić. Przemyślane decyzje teraz mogą przynieść realne korzyści w drugiej połowie roku.
KSEF – AKTUALNA SYTUACJA DOTYCZĄCA WPROWADZENIA KRAJOWEGO SYSTEMU e-FAKTUR
Na jakiś czas zaprzestaliśmy poruszać temat KSEFu z względu na liczne niejasności, przesunięcia i zmiany. Nowe terminy zbliżają się wielkimi krokami, więc warto przypomnieć jak aktualnie wygląda temat tak ważnego projektu. Z uwagi na to, że od listopada 2024 nie widać większych postępów w zakresie prac legislacyjnych Minister Finansów postanowił odpowiedzieć na najbardziej nurtujące wszystkich pytanie, a mianowicie – czy wejście w życie KSEF zostanie ponownie przesunięte?
W Swojej wypowiedzi MF jednoznacznie wskazał, że nie planują przesunięcia terminów obowiązkowego KSEF, którymi są kolejno:
– od 1 lutego 2026 r. – obowiązkiem e-fakturowania zostaną objęte duże podmioty,
– od 1 kwietnia 2026 r. – pozostałe podmioty.
MF wskazuje również, że prace rzekomo trwają aktualnie intensywne prace w zakresie samej architektury KSeF, a także weryfikacje założeń biznesowych oraz prawnych.
W wypowiedzi padło kilka konkretnych stanowisk w tej sprawie:
– MF nie wyklucza skierowania projektu do ponownej konsultacji,
– zakłada się, że projekt ws. Ustawy z zakresie KSeF zostanie skierowany pod obrady Rady Ministrów jeszcze w II kwartale 2025 roku,
– powstanie nowy projekt nowelizacji ustawy o VAT, uwzględniający zgłoszone uwagi w trakcie konsultacji publicznych projektu tej ustawy z listopada 2024.
NOWY PROGRAM MINISTERSTWA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
28 kwietnia 2025 roku ogłoszono nowy program skrócenia czasu pracy, na którego realizację przeznaczono 10 mln zł. Na ten moment nie są znane konkrety, aczkolwiek mówi się o poniższych prawdopodobnych modelach programu:
– czterodniowy tydzień pracy,
– skrócenie dziennego wymiaru godzin pracy,
– dodatkowe dni wolne w ramach urlopu wypoczynkowego.
Program nie będzie obligatoryjny dla przedsiębiorców. Firmy będą mogły same zdecydować o swojej chęci dołączenia do niego.
Można się zastanawiać, skąd wziął się pomysł na taki eksperyment. Jeśli przyjrzeć się statystykom odpowiedź jest prosta. Polacy pracują zdecydowanie więcej niż znaczna część Europejczyków. Średnia tygodniowa w Polsce to 39,3 godziny, natomiast średnia unijna to 36,1 godzin. Dla przykładu Francuzów już od 2000 roku formalnie obowiązuje 35-godzinny tydzień pracy, natomiast Hiszpanie od 2021 roku wprowadzają w różnych sektorach czterodniowy tydzień pracy.
NOWOŚCI W INTERPRETACJACH INDYWIDUALNYCH (VAT I CIT)
W marcu i kwietniu 2025 pojawiły się dwie ciekawe interpretacje indywidualne w zakresie zarówno podatku VAT jak i CIT.
4 kwietnia 2025 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację w zakresie pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu quada do firmy. We wniosku wskazano pełen odpis wykorzystania pojazdu w 100% do działalności gospodarczej jako m.in.:
- Sprzęt odgarniający śnieg i koszący trawę na bazie transportowej w Państwa firmie jak i w przyszłości u potencjalnych klientów.
- Wynajem sprzętu użytkownikom indywidualnym dla rekreacji.
- Pomoc przy przestawianiu przyczep na bazie transportowej – quad wyposażony w hak holowniczy.
- Przewożenie siana i innych produktów w przyszłej hodowli zwierząt.
W indywidualnej interpretacji wskazano, że przy powyższym uzasadnieniu i wskazaniu faktycznego 100% wykorzystania pojazdu w działalności podatnik ma prawo do pełnego odliczenia VAT z faktury zakupu.
Kolejna interpretacja, tym razem z 18 marca 2025 r. została wydana w sprawie odpisów amortyzacyjnych oraz wydatków związanych z samochodami służbowymi w spółkach opodatkowanych citem estońskim. W wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Spółka opodatkowana estońskim CIT udostępniała swoim pracownikom samochody służbowe, które były wykorzystywane zarówno do celów służbowych, jak i prywatnych (tzw. użytek mieszany). W związku z tym pojawiły się wątpliwości dotyczące kwalifikacji wydatków związanych z tymi pojazdami oraz ich wpływu na podstawę opodatkowania.
Dyrektor KIS uznał, że w przypadku użytkowania samochodów służbowych przez pracowników do celów mieszanych, 50% wydatków związanych z tymi pojazdami (w tym odpisów amortyzacyjnych) należy zakwalifikować jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą. W konsekwencji, ta część wydatków podlega opodatkowaniu estońskim CIT jako dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Przedsiębiorcy korzystający z estońskiego CIT powinni zwrócić szczególną uwagę na sposób użytkowania samochodów służbowych przez pracowników. Aby uniknąć dodatkowego obciążenia podatkowego, warto:
– Prowadzić ewidencję przebiegu pojazdów, dokumentując ich wykorzystanie wyłącznie do celów służbowych.
– W przypadku użytku mieszanego, być świadomym konieczności opodatkowania 50% związanych z tym wydatków.