Pojazd firmowy – lub nawet cała ich flota – to na poszczególnych etapach rozwoju przedsiębiorstwa często kwestia niezbędna. Dlatego też rejestracja samochodu na spółkę jest tak istotna. Czytaj dalej, aby poznać 3 metody rejestracji pojazdu i dowiedzieć się, jak zrobić to najkorzystniej.
Czeka Cię rejestracja samochodu na spółkę z o.o.? Sprawdź, jak to zrobić!
Zacznijmy od tego, że każdy z poniższych sposobów jest prawidłowy, ale nie każdy będzie korzystny dla Twojej spółki. Dowiedz się więcej!
Sposób 1: wprowadzenie do spółki własnego samochodu
Jednym ze sposobów wprowadzenia przez wspólnika pojazdu do spółki z o.o. jest aport. Jednak aby było to możliwe, w umowie spółki musi się pojawić odpowiedni zapis, umożliwiający taką procedurę.
Ten sposób wymaga opłacenia PCC, czyli podatku od czynności cywilnoprawnych.
W związku z tym należy dokonać wyceny aktualnej wartości pojazdu. Pamiętaj, że nie może ona być ani zawyżona, ani zaniżona – ta wartość podlega kontroli ze strony Urzędu Skarbowego. Po wprowadzeniu pojazdu do majątku spółki, można go amortyzować i odpisywać wszystkie wydatki eksploatacyjne w koszty, w dodatku bez ewidencji przejazdów (tzw. kilometrówki). Pamiętaj, że w tej sytuacji możesz odliczyć 50% wartości podatku VAT od kosztów związane z eksploatacją auta.
Sposób 2: kupno pojazdu na spółkę
Ten sposób wymaga od Ciebie opłacenia zakupu pojazdu z majątku firmy lub kredytu zaciągniętego na firmę. Co dla wielu będzie bardzo istotne, zakup auta na firmę może być wpisany w koszty uzyskania przychodu. Naturalnie w tym przypadku konieczne będzie udokumentowanie wydatku oraz udowodnienie, że został on poniesiony w celu osiągnięcia lub zabezpieczenia źródła przychodu.
Jako przedsiębiorca, w razie wątpliwości ze strony Urzędu Skarbowego, zobowiązany jesteś uzasadnić dokonany zakup.
Aby móc skorzystać z pełni korzyści podatkowych dotyczących wprowadzania zakupionego na spółkę pojazdu (o czym za chwilę), konieczne jest ustalenie jego wartości początkowej. W jej skład wchodzą:
- koszt zakupu auta,
- koszt załadunku, przeładunku i wyładunku pojazdu,
- koszt wprowadzenia pojazdu do obrotu,
- transport i ubezpieczenie transportu,
- dodatkowe wyposażenie właściwe danemu biznesowi oraz jego montaż.
Kiedy ustalisz wartość auta, możesz je wpisać na listę środków trwałych i poddawać amortyzacji.
Czym jest amortyzacja? To koszt związany ze stopniowym zużywaniem się środków trwałych.
Kiedy Twój pojazd jest już na liście środków trwałych, w zależności od tego, czy jest nowy czy używany, istnieją 3 sposoby amortyzacji:
Amortyzacja liniowa
Zgodnie z jej definicją samochód zużywa się równomiernie w trakcie całego okresu użytkowania; amortyzacja rozpoczyna się od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym samochód wpisany został na listę środków trwałych. Standardowa roczna stawka amortyzacyjna wynosi 20%, co oznacza, że pojazd może być amortyzowany przez 5 lat,
Amortyzacja indywidualna
Jak sama nazwa wskazuje, metoda ta polega na indywidualnym ustaleniu stawek amortyzacyjnych dla używanych (czyli przed zakupem używanych co najmniej przez 6 miesięcy) lub ulepszonych środków trwałych (takich, przy remoncie których poniosłeś co najmniej 30% początkowej wartości auta). W obu przypadkach okres amortyzacji trwa przynajmniej 30 miesięcy.
Miesięczna kwota amortyzacji może być wpisana w koszty uzyskania przychodu lub jego zabezpieczenia.
Istnieje też amortyzacja liniowa przyspieszona – z tej opcji skorzystać mogą firmy dysponujące pojazdami, które wymagają wysokiej sprawności technicznej oraz używane są wyjątkowo intensywnie, przez co zużywają się o wiele szybciej. Najwyższą stawką amortyzacyjną w takim przypadku może być 28% wartości początkowej środka trwałego; w tym przypadku okres amortyzacji trwać będzie 3 lata i 7 miesięcy.
Sposób 3: kupno auta w formie leasingu
Ten sposób jest bardzo popularny wśród przedsiębiorców, którzy nie chcą zamrażać dużej części kapitału i wolą rozłożyć płatność na raty.
Wyróżnia się 2 podstawowe formy leasingu, z których mogą skorzystać przedsiębiorcy prowadzący spółkę:
Leasing operacyjny
Zaletą tej formy leasingu jest możliwość wpisania raty w koszty uzyskania przychodu, w tym:
- opłat wstępnych,
- opłat manipulacyjnych,
- rat leasingowych,
- kosztów użytkowania pojazdu,
- konserwacji i naprawy auta,
- wydatków związanych z przystosowaniem leasingowanego pojazdu do prowadzonej działalności,
- cenę z umowy, po jakiej leasingobiorca ma prawo nabyć pojazd po zakończeniu umowy leasingowej.
Pojazd używany w ramach leasingu operacyjnego amortyzowany jest przez leasingodawcę.
Leasing finansowy
Taki samochód traktowany jest jako pojazd niefirmowy, co oznacza, że nie ma konieczności prowadzenia Ewidencji Przebiegu Pojazdu (kilometrówki). W dodatku pozycja ta nie jest ujmowana w bilansie, a jedynie w rachunku zysków i strat. Co to oznacza? Nie widać, że spółka ma zaciągnięte zobowiązanie.
W tym przypadku pojazd traktowany jest jako pojazd firmowy, a amortyzuje go korzystający. Do kosztów uzyskania dochodu zalicza się tylko część odsetkowa rat leasingowych. Pamiętaj też, że w bilansie widać będzie zaciągnięte zobowiązanie – tak jest traktowany leasing finansowy.
W przypadku leasingu odliczenie VAT funkcjonuje na takich samych zasadach, jak w przypadku kupna dóbr na fakturę VAT.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie obsługi księgowej spółki z o.o.? Wypełnij formularz szybkiej wyceny i przekonaj się, że jesteśmy profesjonalistami, którzy doskonale wiedzą, co robić, by przedsiębiorcy mogli spać spokojnie!
_________________________________
W artykule nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie? Skontaktuj się z nami! Od wielu lat doradzamy przedsiębiorcom prowadzącym firmy w optymalizacji podatkowej i księgowości.