Skontaktuj się z nami
Starlit kontakt
Jak zarejestrować samochód na spółkę z o.o.? |
14541
post-template-default,single,single-post,postid-14541,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,side_menu_slide_with_content,width_370,vss_responsive_adv,vss_width_768,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-13.6,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Jak zarejestrować samochód na spółkę z o.o.?

samochod na spółkę z o.o.

Pojazd firmowy – lub nawet cała ich flota – to na poszczególnych etapach rozwoju przedsiębiorstwa często kwestia niezbędna. Istnieją 3 główne sposoby rejestracji samochodów na spółkę. Czytaj dalej aby je poznać i dowiedzieć się, jak zrobić to najkorzystniej.

Sposób 1: wprowadzenie do spółki własnego samochodu

Jednym ze sposobów wprowadzenia przez wspólnika pojazdu do spółki z o.o. jest aport. Jednak aby było to możliwe, w umowie spółki musi się pojawić odpowiedni zapis, umożliwiający taką procedurę.

Uwaga!

Ten sposób wymaga opłacenia PCC, czyli podatku od czynności cywilnoprawnych.

 

W związku z tym należy dokonać wyceny aktualnej wartości pojazdu. Pamiętaj, że nie może ona być ani zawyżona, ani zaniżona – ta wartość podlega kontroli ze strony Urzędu Skarbowego. Po wprowadzeniu pojazdu do majątku spółki, można go amortyzować i odpisywać wszystkie wydatki eksploatacyjne w koszty, w dodatku bez ewidencji przejazdów (tzw. kilometrówki). Pamiętaj, że w tej sytuacji możesz odliczyć 50% wartości podatku VAT od kosztów związane z eksploatacją auta.

Sposób 2: kupno pojazdu na spółkę

Ten sposób wymaga od Ciebie opłacenia zakupu pojazdu z majątku firmy lub kredytu zaciągniętego na firmę. Co dla wielu będzie bardzo istotne, zakup auta na firmę może być wpisany w koszty uzyskania przychodu. Naturalnie w tym przypadku konieczne będzie udokumentowanie wydatku oraz udowodnienie, że został on poniesiony w celu osiągnięcia lub zabezpieczenia źródła przychodu.

Pamiętaj!

Jako przedsiębiorca, w razie wątpliwości ze strony Urzędu Skarbowego, zobowiązany jesteś uzasadnić dokonany zakup.

 

Aby móc skorzystać z pełni korzyści podatkowych dotyczących wprowadzania zakupionego na spółkę pojazdu (o czym za chwilę), konieczne jest ustalenie jego wartości początkowej. W jej skład wchodzą:

  • koszt zakupu auta,
  • koszt załadunku, przeładunku i wyładunku pojazdu,
  • koszt wprowadzenia pojazdu do obrotu,
  • transport i ubezpieczenie transportu,
  • dodatkowe wyposażenie właściwe danemu biznesowi oraz jego montaż.

Kiedy ustalisz wartość auta, możesz je wpisać na listę środków trwałych i poddawać amortyzacji.

Warto wiedzieć

Czym jest amortyzacja? To koszt związany ze stopniowym zużywaniem się środków trwałych.

 

Kiedy Twój pojazd jest już na liście środków trwałych, w zależności od tego, czy jest nowy czy używany, istnieją 3 sposoby amortyzacji:

Amortyzacja liniowa

Zgodnie z jej definicją samochód zużywa się równomiernie w trakcie całego okresu użytkowania; amortyzacja rozpoczyna się od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym samochód wpisany został na listę środków trwałych. Standardowa roczna stawka amortyzacyjna wynosi 20%, co oznacza, że pojazd może być amortyzowany przez 5 lat,

Amortyzacja indywidualna

Jak sama nazwa wskazuje, metoda ta polega na indywidualnym ustaleniu stawek amortyzacyjnych dla używanych (czyli przed zakupem używanych co najmniej przez 6 miesięcy) lub ulepszonych środków trwałych (takich, przy remoncie których poniosłeś co najmniej 30% początkowej wartości auta). W obu przypadkach okres amortyzacji trwa przynajmniej 30 miesięcy.

Warto wiedzieć

Miesięczna kwota amortyzacji może być wpisana w koszty uzyskania przychodu lub jego zabezpieczenia.

 

Istnieje też amortyzacja liniowa przyspieszona – z tej opcji skorzystać mogą firmy dysponujące pojazdami, które wymagają wysokiej sprawności technicznej oraz używane są wyjątkowo intensywnie, przez co zużywają się o wiele szybciej. Najwyższą stawką amortyzacyjną w takim przypadku może być 28% wartości początkowej środka trwałego; w tym przypadku okres amortyzacji trwać będzie 3 lata i 7 miesięcy.

Sposób 3: kupno auta w formie leasingu

Ten sposób jest bardzo popularny wśród przedsiębiorców, którzy nie chcą zamrażać dużej części kapitału i wolą rozłożyć płatność na raty.

Wyróżnia się 2 podstawowe formy leasingu, z których mogą skorzystać przedsiębiorcy prowadzący spółkę:

Leasing operacyjny

Zaletą tej formy leasingu jest możliwość wpisania raty w koszty uzyskania przychodu, w tym:

  • opłat wstępnych,
  • opłat manipulacyjnych,
  • rat leasingowych,
  • kosztów użytkowania pojazdu,
  • konserwacji i naprawy auta,
  • wydatków związanych z przystosowaniem leasingowanego pojazdu do prowadzonej działalności,
  • cenę z umowy, po jakiej leasingobiorca ma prawo nabyć pojazd po zakończeniu umowy leasingowej.

Pamiętaj!

Pojazd używany w ramach leasingu operacyjnego amortyzowany jest przez leasingodawcę.

 

Leasing finansowy

Taki samochód traktowany jest jako pojazd niefirmowy, co oznacza, że nie ma konieczności prowadzenia Ewidencji Przebiegu Pojazdu (kilometrówki). W dodatku pozycja ta nie jest ujmowana w bilansie, a jedynie w rachunku zysków i strat. Co to oznacza? Nie widać, że spółka ma zaciągnięte zobowiązanie.

W tym przypadku pojazd traktowany jest jako pojazd firmowy, a amortyzuje go korzystający. Do kosztów uzyskania dochodu zalicza się tylko część odsetkowa rat leasingowych. Pamiętaj też, że w bilansie widać będzie zaciągnięte zobowiązanie – tak jest traktowany leasing finansowy.

Warto wiedzieć

W przypadku leasingu odliczenie VAT funkcjonuje na takich samych zasadach, jak w przypadku kupna dóbr na fakturę VAT.

 

W artykule nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie? Skontaktuj się z nami! Od wielu lat doradzamy przedsiębiorcom prowadzącym firmy w optymalizacji podatkowej i księgowości.

Joanna Olczyk, MBA
joanna.olczyk@starlit.pl

Analityk biznesowy i Prezes Zarządu Starlit, z wykształcenia ekonomista, interesuje się doradztwem podatkowym i optymalizacją przedsiębiorstw.

Brak komentarzy

Skomentuj

Loading...
NEWSLETTER